تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1398     |     کد : 753

اجرای طرح هوشمند سازی پایانه مسافربری کلانشهر تبریز

منبع خبر: سایت اتحادیه سازمان های پایانه های مسافربری شهرداریهای  کشور

جناب آقای مهندس حسین عادلی سعد آبادی

مدیرعامل سازمان  پایانه های مسافربری کلانشهر تبریز و عضو اتحادیه پایانه های مسافربری شهرداریهای کشور

اول از همه تشکر از اتحادیه سازمانهای پایانه های مسافربری شهرداریهای کشور بابت پیگیری جدی و برگزاری جلسات و مجامع در نشست های اعضاءاتحادیه نسبت به هوشمندسازی در پایانه ها تبیین نمودند و همچنین تشکر جدی از شهردار توانمند و علمی جناب آقای دکتر شهین باهر که با راهنمایی و پشتیبانی خود موجب دلگرمی همکاران و متخصصین فعال در حوزه پایانه ها را داشته زیرا اگر حمایت شهردار نبود اجرای این طرح مهم به نتیجه نمی رسید.در همین راستا و براساس تصمیمات متخذه در جلسه هیئت مدیره اتحادیه سازمانهای پایانه های مسافربری شهرداریهای کشور در مورخ 12/04/98 در کلانشهر تبریز ، سامانه سفر 724 تحت عنوان یکسان سازی ساماندهی فروش بلیت بصورت اینترنتی از اول شهریور ماه سالجاری در پایانه مرکزی تبریز شروع شد. این طرح با همکاری تنگاتنگ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، انجمن صنفی شرکتهای مسافربری تبریز و حومه و حمایت های جدی سازمان پایانه های مسافربری اجرا و تاکنون هیچگونه مشکل اساسی بوجود نیامده است و کلیه امورات پیش بینی شده در طرح  باموفقیت کامل و بصورت جدی در حال انجام است و عمده مزایای تهیه اجرای طرح به شرح ذیل می باشد. لازم به توضیح است تمهیدات لازم جهت صدور بلیت حضوری برای آن عده از همشهریان و هموطنان عزیز که به اینترنت دسترسی ندارند در محل پایانه مرکزی فراهم شده است%

1-  سیستم اطلاعات مدیریت یکپارچه (MIS)

  1. کنترل زیر ساخت شبکه غرفه های مسافربری و ایجاد بستر مناسب جهت استقرار سرور مرکزی برای تجمیع اطلاعات.
    1. 1-2   بروز رسانی سرور مرکزی مستقر در پایانه مسافربری.
    1. 1-3  استقرار نرم افزار یکپارچه سازی به نحوی که کلیه شرکت های تابعه در پروژه بهینه سازی در یک بستر قرار گرفته اند.

2-  مدیریت مالی متمرکز شرکت های حمل و نقل مسافر از طریق استقرار سامانه هوشمند نقل و انتقال وجوه:

در کشورهای پیشرفته طی سنوات اخیر تکنیک Fin Tech   رایج گردیده است . Fin Tech یا فن آوری مالی به معنای کاربرد نو آورانه فن آوری در ارائه خدمات مالی است.Tech Fin معادل  Financial Technology در فضای اقتصادی است و به کمپانی هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش میکنند خدمات مالی را کارآمد تر کنند. اهداف فین تک به شرح زیر می باشد:

  • کاهش هزینه ها (در عین حفظ کیفیت و افزایش سرویس های مالی)
  • حذف بروکراسی ها و شکستن محدودیت های زمانی و جغرافیای
  • توانایی هوشمندانه در ارزیابی خطرها و ریسک های احتمالی

در راستای دستیابی به این تکنینک و حل معظلات در پایانه های کشور به لحاظ عدم شفافیت و وجود مغایرت در تسویه های روزانه نظیر بیمه بدنه ، بیمه سرنشین ، بیمه مسئولیت ، عوارض شهرداری ، مالکین و …. فرآیند زیر اجرا گردید:

2-1-جریان های ورود وجه نقد به پایانه مسافربری که از سه ماخذ آژانس های مسافرتی، سایت و مراجعین حضوری است به یک حساب متمرکز واریز می گردد و به نوعی وجه نقد برای جلوگیری از هرگونه فساد و دلالی جمع شد. به عبارت دیگر ، هرگونه واریزی این وجوه از طریق سامانه هوشمند انجام خواهد شد و هر نوع واریز به این حساب به جز سه ماخذ اشاره شده امکان پذیر نخواهد بود.

2-2-وجوه حساب متمرکز در هنگام واریز تماما به عنوان پیش فروش می باشد که در هنگام صدور صورت وضعیت تعهدات مالی ایجاد می گردد و در نتیجه وجوهی که در حساب شرکت بعنوان امانت نزد شرکت است که پیرو هماهنگی بعمل آمده با شرکت ها این حساب مسدود و در زمان صدور صورت وضعیت و ایجاد دیون طبق الگوریتم مشخص شده (به عنوان مثال بیمه, عوارض و … طبق تعداد روزهای تعریف شده در سیستم تسویه می گردد) از طریق سامانه هوشمند تسهیم می شود، که بازه های زمانی طبق تعریف کاربر می تواند قابل انعطاف باشد.

شایان ذکر است در این سیستم نیازی به بکارگیری نیروهای امین تحت عنوان صندوق مادر یا حتی صندوق دار      نمی باشد و با توجه به عدم وجود وجه نقد، اپراتور هر دو نقش اپراتور و صندوقدار را ایفاد می نماید. این سامانه دیگر نیازی به حسابداران جهت تسویه دیونات نخواهد داشت و باعث بهینه شدن نیروی انسانی ضمن ارتقاء کیفیت خواهد بود و ریسک احتمالی کسری وجوه صندوقداران در زمان پیک کاری و …. از بین خواهد رفت، ضمن اینکه در فرمت سنتی وجوه پیش فروش نزد صندوق داران امین شرکت بود، ولی اکنون در حسابهای بانکی مدیران است و ضمن بهره مندی از سود بانکی ، شرکت ها از مزایای اعتباری نیز بهره مند خواهند ش

3-   استقرار نرم افزار در خروجی عوارضی

در این بستر چنانچه اتوبوس بعد از حرکت مسافر سوار نماید نیروی کنترل با ثبت مغایرت در سامانه یکپارچه شرکتها منجر به اخذ وجوه عوارض از مالک خاطی می شود. لازم به توضیخ است به دلیل این که کلیه دیونات از جمله کرایه مالک توسط سامانه بهینه سازی تسویه می شود نتیجتاً این مغایرت کاملا از مالک کسر و خالص قابل پرداخت پس از کسر حداکثر پس از 24 ساعت با مالک تسویه می گردد.

4- شیوه های حذف دلال ها

4-1- حذف پول نقد: در این ساختار وجوه نقدی جهت بذل و بخشش بین دلالان به دلیل استفاده از سامانه هوشمند نقل و انتقال وجوه وجود ندارد.

4-2- مشارکت شرکت ها:شرکت های تابعه در منافع با یکدیگر شریک هستند لذا هیچ فرقی نمیکند که چه شرکتی اقدام به جذب مسافر نماید.4-3-کنترل در گلوگاه:جهت جلوگیری از انتقال مسافر به خارج از پایانه ، کانکسی در فاصله 40 کیلومتری شهر تبریز(بستان آباد) تجهیز گردیده که با متخلفین پس از مستند سازی برخورد می شود.

5- کانتر اطلاع رسانی فروش غیر حضوری

در راستای دستیابی حداکثری به فروش غیرحضوری فضایی جهت استقرار نیروی انسانی به پیمانکار بهینه سازی    (سفر 724 ) ارائه گردید تا بتوانند مشکلات احتمالی مسافرین را در لحظه رسیدگی نمایند.

  • مزایا و دست آوردهای اجرای طرح تهیه بلیط اینترنتی
  • دسترسی آسان مسافرین به تهیه بلیت در وضعیت فعلی و در فازهای بعدی استقرار وب کیوسک در سالن.
  • تهیه  بلیت با نرخ مصوب بمنظور جلوگیری از کاهش درآمد سازمان و شرکت های مسافربری
  • صرفه جویی در وقت و جلوگیری از ترافیک و هدر رفت سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا و صرفه جویی در هزینه ها.
  • حرکت به موقع اتوبوس ها در زمان تعریف شده در بلیت و صرفه جویی در زمان.
  • ثبت صحیح مشخصات مسافرین در سامانه خرید بلیت.
  • تنوع استفاده و خرید بلیت از شرکتهای مسافربری با اتوبوسهای با کیفیت .
  • تنوع در انتخاب بین سرویسها ی شرکتهای مختلف بر اساس ساعت حرکت.
  • انتخاب دلخواه شماره صندلی مورد نظر توسط خود مسافرین با رویت کامل ردیف صندلی های اتوبوس.
  • امکان تهیه بلیت برگشت توسط مسافرین.
  • امنیت روحی و روانی مسافرین از بابت خرید بلیط و تعیین سرویس و صندلی دلخواه.
  • عدالت محوری بین شرکتهای مسافربری در فروش یکپارچه بلیت.
  • امکان استفاده از تخفیفات ویژه شرکتهای مسافربری برای مسافرین.
  • احقاق حقوق مالکین اتوبوسها با توجه به فروش بلیط به قیمت مصوب که قبل از این ، درآمد آنها کفاف هزینه های گزاف تعمیرات و تامین لوازم یدکی اتوبوسها را نمی کرد.
  • حذف سیستم فروش سنتی تهیه بلیت توسط شرکتهای مسافربری و دلالان و رابطین آنها در سالن های مسافربری.
  • حذف اتوبوسهای متفرقه و گذری و جلوگیری از فعالیت آنها در پایانه مسافربری مرکزی تبریز.

               عادلی سعد آبا د    

مدیرعامل سازمان پایانه مسافربری کلانشهر تبریز

 

منبع خبر: سایت اتحادیه سازمان های پایانه های مسافربری شهرداریهای  کشور


سعید ارتشی